Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP) Uygulama Esasları
2016-2017 Eğitim-öğretim yılında İlimizde başarıyla uygulanan Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP) planlandığı gibi 2017-2018 Eğitim – Öğretim yılında da devam ediyor. Mayıs ayında öğretmenlerimize uyguladığımız anket sonuçları öncelikli olmak üzere belirli gün ve haftalar da göz önünde bulundurularak bu senenin Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP)'nın "Ay Değer Temaları" aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
AYLAR | AY DEĞER TEMALARI | ALT DEĞERLER*** | HAFTA SAYISI | |
---|---|---|---|---|
EYLÜL | SELAMLAŞMA |
|
2 | |
EKİM | SEVGİ |
|
2 | |
SAYGI |
|
3 | ||
KASIM | SORUMLULUK |
|
4 | |
ARALIK | DEMOKRASİ |
|
2 | |
ADALET |
|
2 | ||
OCAK | ÖZGÜVEN |
|
3 | |
ŞUBAT | SABIR |
|
3 | |
MART | VATANSEVERLİK |
|
5 | |
NİSAN | ÇALIŞKANLIK |
|
2 | |
YARDIMLAŞMA |
|
2 | ||
MAYIS | EMPATİ |
|
3 | |
HOŞGÖRÜ |
|
2 |
***Alt Değerler örnek teşkil etmesi açısından yazılmıştır. Uygulayıcılar tarafından sınıf seviyesine göre geliştirilebilir.
2016-2017 Eğitim-öğretim yılında İlimizde başarıyla uygulanan Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP) planlandığı gibi 2017-2018 Eğitim – Öğretim yılında da devam ediyor. Mayıs ayında öğretmenlerimize uyguladığımız anket sonuçları öncelikli olmak üzere belirli gün ve haftalar da göz önünde bulundurularak bu senenin Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP)'nın "Ay Değer Temaları" aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP) kapsamında Haziran ayı mesleki çalışma döneminde (14-23 Haziran 2017) İlimizde görev yapan 188 öğretmenin katılımıyla çalıştay düzenlenmiştir. Çalıştayda; Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP)'nın genel değerlendirmesi yapılmıştır. Eğitimde Değerler Eğitimi Programı (EDEP) kapsamında yürütülen her türlü etkinliğe paydaşların katılımlarının sağlanılması konusunda öğretmenlerimizin fikirleri yazılı olarak alınmıştır. Çalıştayda yeni EDEP Kılavuz Kitaplarının içerikleri geliştirilmiştir.
Buna göre yeni Kılavuz Kitaplar;
1)Okul öncesi 4 yaş ( Geçen sene 4 yaş okutan okul öncesi öğretmenleri tarafından)
2)Okul öncesi 5 yaş ( Geçen sene 5 yaş okutan okul öncesi öğretmenleri tarafından)
3)İlkokul 1. Sınıf ( Geçen sene 1.sınıf okutan sınıf öğretmenleri tarafından)
4)İlkokul 2. Sınıf ( Geçen sene 2.sınıf okutan sınıf öğretmenleri tarafından)
5)İlkokul 3. Sınıf ( Geçen sene 3.sınıf okutan sınıf öğretmenleri tarafından)
6)İlkokul 4.sınıf ( Geçen sene 4.sınıf okutan sınıf öğretmenleri tarafından)
7) Özel Eğitim ( Özel Eğitim Okullarında çalışan öğretmenler tarafından) olmak hazırlanmıştır.
2017 Eylül ve Ekim aylarının planları www.denizliedep.com adresinde yayınlanmış olup önümüzdeki ayların planları da yine aynı sitede yayınlanacaktır. Kılavuz kitap plan ve ekleri öğretmenler tarafından indirilerek uygulanacaktır. Öğretmenlerin planları indirip, uygulamasından okul müdürleri sorumludur.
Yıl içerisinde EDEP kapsamında çeşitli etkinlikler ( yarışma, konferans, gezi, toplantı, çalıştay, ziyaret vb.) yapılacak olup, duyurular EDEP 'in sosyal medya hesapları ve internet sitesi üzerinden yapılacaktır.
Anaokulları, anasınıfları ve ilkokullarda öğrencilere aktarılacak değer ve kazanımlarla bunlara ait etkinlikler belirlenmiş olup, bu okullar İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından belirlenen kazanım ve hazırlanan etkinlikleri değişiklik yapmadan uygulayacaklardır. Ayrıca her temanın "Veli Mektupları" www.denizliedep.com adresinde yayınlanacak ve ilgili ay başında okul müdürlükleri tarafından velilere ulaştırılmaya devam edecektir.
Tüm öğretim kademelerimizde ilgili ayın çalışma raporları geçen sene olduğu gibi bu yılda tutulmaya devam edecektir. Okullarımızda her sınıf veya şube sınıf aylık raporlarını ilgili ay bittikten en geç bir hafta içinde EDEP Komisyonuna teslim edecektir. EDEP Komisyonu da bir sonraki hafta içinde ilgili sınıf raporlarını derleyerek okul raporu haline getirip denizliedep@gmail.com adresine gönderecektir. Raporlar tek tek incelenip okulların bulunduğu sisteme işlenecektir. (Raporların boş formatları www.denizliedep.com adresinde yayınlanmıştır.)
Ayrıca okullarımız EDEP kapsamında yaptıkları özgün etkinliklerin bilgisini ( okul ismi, uygulama zamanı, sayı, yer, amaç, sonuç vb.) Word'de hazırlayarak video ve fotoğrafları ile birlikte denizliedep@gmail.com adresine gönderecektir. Gönderilen bu görseller hem sitede yayınlanacak hem de EDEP kapsamında basılacak dergi, broşür, gazete vb. kullanılacaktır. (Görsellerin çözünürlüğünün yüksek olması kullanılabilirliğini arttırmaktadır.)
Okul Öncesinde;
1.Tüm okullarda okul müdürü veya müdür yardımcısı başkanlığında "EDEP Komisyonu" kurulacaktır. Kurulacak komisyondaki öğretmen sayısı okul şartlarına göre belirlenecektir.
2.İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel anaokullarında, anasınıflarında ve uygulama anasınıflarında uygulanacaktır. Anaokullarının 4-5 yaş sınıflarında ve ilgili okulların anasınıflarında, ayın "değer temasına" göre o değere ait kazanım haftada bir gün "gün akışı" şeklinde işlenecektir.
3.Anaokullarının 4 ve 5 yaş sınıfı öğretmenleri yalnızca EDEP kılavuz kitabındaki etkinlikleri kullanacaklardır. Fakat okul ve sınıf olarak EDEP kapsamında kılavuz kitaptaki etkinliklere ilave olarak uygulamak istedikleri çalışmalar varsa bu çalışmaları komisyon onayıyla ve "ay değer" temasına bağlı kalarak uygulayabileceklerdir.
4.Anaokullarının 3 yaş sınıfı öğretmenleri, bu etkinlikleri isterlerse kendi sınıflarında uygulayabilecekleri gibi kendileri yukarıdaki "ay-değer" planına bağlı kalarak, sınıflarına göre üretecekleri etkinlikleri de uygulayabileceklerdir.
İlkokullarda:
1.Tüm okullarda okul müdürü veya müdür yardımcısı başkanlığında "EDEP Komisyonu" kurulacaktır. Kurulacak komisyondaki öğretmen sayısı okul şartlarına göre belirlenecektir.
2.İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel ilkokulların, 1, 2 ve 3. sınıflarında, ilgili değer temasına ait kazanım ve etkinlik, Serbest Etkinlikler dersinde haftada bir saat olarak işlenecektir.
3.İlkokulların 4. Sınıflarda ise bu etkinlikler tüm derslere yedirilecektir. "İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi" dersi başta olmak üzere, etkinlikte oyun varsa " Oyun ve Fiziki Etkinlikler", boyama varsa "Görsel Sanatlar" vb. derslerinde işlenecektir.
4.Birleştirilmiş sınıflı okullarda ise programın uygulanma zorunluluğu yoktur. Öğretmenler uygulamaya kendileri karar verecektir.
5.Okul ve sınıf olarak EDEP kapsamında kılavuz kitaptaki etkinliklere ilave olarak uygulamak istedikleri çalışmalar varsa bu çalışmaları komisyon onayıyla ve "ay değer" temasına bağlı kalarak uygulayabileceklerdir.
Özel Eğitim Okulları ve Özel Alt Sınıflar
1. Hazırlanan Özel Eğitim Kılavuz Kitabını kendilerine rehber edinerek öğrencilerin seviyesine göre uygulayabildikleri etkinlikleri uygulamaya çalışacaklardır. Uygulama zorunlulukları yoktur. Kılavuz kitap www.denizliedep.com adresinden yayınlanacaktır. Öğretmenler site üzerinden planları ve ekleri indirip uygulayabilirler.
2. Yapılan etkinliklerin görselleri ve raporları yukarıda belirtildiği gibi gönderilecektir.
3. Okul ve sınıf olarak EDEP kapsamında kılavuz kitaptaki etkinliklere ilave olarak uygulamak istedikleri çalışmalar varsa bu çalışmaları komisyon onayıyla ve "ay değer" temasına bağlı kalarak uygulayabileceklerdir.
Ortaokul ve Ortaöğretim Kurumlarında;
1.Tüm okullarda okul müdürü veya müdür yardımcısı başkanlığında "EDEP Komisyonu" kurulacaktır. Kurulacak komisyondaki öğretmen sayısı okul şartlarına göre belirlenecektir.
2.Değerler Eğitimi Kurulu Eğitim-öğretim yılının birinci dönemi başında, sonunda ve ikinci dönem sonunda toplanır. "EDEP Komisyonu" şu görevleri yapar;
a.Değerler eğitimi uygulamalarını okul için değerlendirir.
b.Öğrenciler için yapılacak değerler eğitimi çalışmaları hususunda yetenekli ve istekli öğretmenlerin çalışmalarını destekler ve planlar.
c.Değerler eğitimi konusunda yapılacak çalışmalarla ilgili çalışmanın konusu da dâhil materyalleri vb. hedef ve öğrenciye uygunluk açısından değerlendirir, onaylar veya geri çevirir. EDEP kapsamında ilgili okullarda yapılacak tüm etkinliklerden "EDEP Komisyonu" sorumludur ve etkinlik uygulanmadan önce mutlaka komisyon onayından geçmelidir.
d.Değerler eğitimi ile ilgili gelen rapor taleplerini cevaplar.
3.Ortaokullar ve ortaöğretim kurumları ilgili ayın değer teması ile ilgili tavsiye etkinlikleri uygulayabileceği gibi kendi geliştirdikleri faaliyetleri de yapabileceklerdir.
Ortaokullar ve Ortaöğretim kurumları için tavsiye etkinlikler
1.Değer temalarımız ile uyumlu konularda öğrencilerin ve velilerin ilgisini uyandıracak konularda seminer düzenlemek.
2.Değerler eğitimi temaları ile ilgili okul bünyesinde drama ve oyun sergileme, bununla ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapma.
3.Okul veya sınıf düzeyinde sosyal sorumluluk etkinlikleri düzenleme.
4.Okul veya sınıf düzeyinde tarihi mekânlar ve kişilerin yaşadığı millî duyguların pekişeceği, mekânlara gezi düzenlemek.
5.Değer temalarımıza uygun proje veya kampanyalar yürütme.
6.Okul veya sınıf düzeyinde değer temalarımıza uygun yayınlar çıkarma.
Dikkat edilmesi gereken noktalar;
-Edep dâhilindeki etkinlikler uygulanırken program bütünlüğüne azami dikkat edilmelidir. Değerler eğitimi kazanımları başka bir ders kazanımı yerine ikame edilmemelidir.
-Öğrencilerin aktif olarak yer aldığı değerler eğitimi kazanımlarında öğrencilerin üstün faydası gözetilmelidir. Bazı durumlarda etkinliğin amaç haline geldiği ve öğrencilerin etkinlikte araç olarak yer aldığı görülmektedir. Değerler eğitimi kapsamında gerçekleştirilecek her faaliyet ve yapılan her etkinliğin en genel ve ilk amacı öğrencinin şahsiyetini geliştirmek olmalıdır. Diğer her kazanımların bu şahsiyet temeli üzerinde gelişeceği ve öğrenciyi araçsallaştırarak yapılan bir öğrenme faaliyetinin ( değerler eğitimi faaliyeti) şahsiyet temelini zedeleyeceği unutulmamalıdır. Şayet o etkinliğimiz böyle tasarlandıysa farklı kurgulanması daha uygun olacaktır.
-Eğitimde değerler eğitimi programına göre ortaokul ve ortaöğretim kademesindeki öğrenciler için değer aktarımında didaktik yöntemlerden kaçınılmalıdır. Bu öğretim kademesindeki öğrencilerimizin değer kazanımları, onların daha aktif olarak yer alabilecekleri ve akranları ile daha fazla etkileşim halinde olabilecekleri bir eğitsel yaşantılar ile olabilecektir. Bu sebeple ortaokul ve ortaöğretim kademesinde öğrencilerin dinlemekten ziyade konuşabilecekleri, yaşayabilecekleri ve değer yaşantısını deneyimleyebilecekleri eğitsel yaşantıların kurgulanması gereklidir.
-Ortaokul ve ortaöğretim kademesinde değer kazanımları için yapılacak faaliyetlerde, maddi kaynak ve zaman kaynağının etkili kullanılmasına dikkat edilmeli ve kaynaklar eğitsel açıdan verimli kullanılmaya çalışılmalıdır. Bu açıdan yapılan etkinliklerin verimlilik değerlendirmesi yapılarak, okulun kaynakları kullanılırken, öğrencilerin aktif olarak yer alabilecekleri, öğrencilerin değer temasını yaşayarak öğrenebilecekleri etkinliklerin seçilmesi daha yararlı olacaktır.
Tüm soru, görüş ve önerileriniz için aşağıdaki telefonlardan irtibata geçebilirsiniz.
Ramazan YILMAZ - İl Milli Eğitim Şube Müdürü
- 2655554 (707) - 0 506 055 40 18
Kadir Alper ÇETİN - EDEP Sorumlusu ARGE Personeli
- 2655554 (108) - 0 534 934 20 20
Güllü ULUTAŞ - EDEP Sorumlusu ARGE Personeli
–2655554 (108) - 0 505 644 99 54
EDEP kapsamında hazırlanan "Öğretmen Kılavuz Kitabı" içerisinde öğretmenlerimizin işleyeceği ´Selamlaşma´, ´Sevgi´, ´Saygı´, ´Sorumluluk´, ´Demokrasi´ , ´Adalet´, ´Özgüven´, ´Sabır´, ´Vatanseverlik´, ´Çalışkanlık´, ´Yardımlaşma´, ´Empati´ ve ´Hoşgörü´ değerlerinin etkinlikleri yer almaktadır.
Öğretmenler olarak sizler öğrencilerinizin hem akademik hem duygu dünyalarının gelişimlerinde önemli bir etkiye sahipsiniz. Etkinliklerle dolu bu kitaba sizlerin daha kolay erişebilmesi için pdf olarak hazırlandı ve sizin kullanımınıza sunuldu.
Dosyalara ulaşmak için tıklayınız.
http://denizliedep.com/kilavuz_kitap.html